Flying Flipper

Allmänt:

Flying Flipper (FF) tillverkades i två varianter, en Coupé och en daycruiser. Den sistnämnda tycks vara vanligast. Det gick att köpa FF i såväl halv- som helfabrikat.

Båten nytillverkas idag, se länk nedan. FF skiljer sig markant mot övriga båtar i Flipperflottan genom att kraftigt sticka ut med sin Offshore-cruiser-liknande sjöegenskaper. Att båtens goda sjöegenskaper uppskattas och har haft genomslagningskraft bevisas bl a av att FF har medverkat i diverse tävlingssammanhang med framgång, samt att vår egna Kustbevakning brukat båten ett antal år. Intressant med båten förutom sjöegenskaperna är att FF fungerar om man så vill som övernattningsbåt. Och vill du inte trassla med kapellet väljer du Coupé varianten med skjutdörr mot akterdäck. Coupémodellen är försedd med inombordare och drev. Ett vanligt förekommande alternativ är VP AD41 diesel på 200 hk. För att få lite fart på flytetyget brukar daycruisern vara bestyckad med dubbla utombordare på vardera 225 hk. Daycruisern finns även med inombordare.

Kungen sa vid lunchen i KSSS klubbhus: ”Vi såg först egentligen inte en båt – bara ett rött streck. Och sen ingenting!”

Interiörmässigt består daycruisern av en sittbrunn med aktersoffa, två främre stolar, en v-koj i fören under däck samt en WC. Coupémodellen innehåller förutom dito v-koj i fören, en trång dinett i doghouse samt några förvaringsutrymmen. Coupéns akterdäcket är fritt från konstigheter men trångt och består av två längsgående tofter med tillhörande styvutrymme samt motorlucka.

För den som är intresserad av en begagnad FF går det ofta att läsa och rekommenderas att man särskild kontrollerar akterspegelns skick (daycruisern) då plasten tenderar att ge vika med åren. Det förekommer att akterspegeln förstärks med rostfri stålplåt på var sida om aktern med genomgående bultar. Något man bör beakta som spekulant oavsett avsikten är att byta motor eller inte. Ryktet säger också att tillverkningen sista året(n) flyttades till Estland, huruvida det är sant eller inte, låter jag vara osagt, eller om det påverkat priset/kvalitén. Prisspannet är flexibelt, allt från 180.000 upp till 500.000 SEK helt beroende modell, skick och motorbestyckning. För en coupé med en AD41 från -89 var det begärda priset 495.000 SEK för något år sedan.

1969 konstruerade Sigurd Isacson den första Flying Flipper (tävlingsbåt som gjorde 72 knop!). Den hade ett katamaranskrov med en ”vinge” mellan pontonerna. Med Flying Flipper förverkligade Sigurd Isacson för första gången sin geniala idé med stegstabilisatorer. 

 

Teknisk Data:

Längd 9.05
Bredd 2.60 m
Vikt 1300 kg, Coupé 1500 kg
Djup 0.8 m
Motoralt. 200-270 hk
Topphastighet med dubbla utombordare 225 hk X2 55 kn
Topphastighet med VP AD41 200 hk DP diesel 34 kn
Kojer 2 st.
Tillverkningsår 1984-90

Antal producerade cirka 60 st

Bränsletank 300 l

Färskvatten

V-botten vinkel 28 grader

Tillverkare Flipper Boats Paimio FI

Konstruktör Sigurd Isacson (hydrodynamiska)

Design Håkan Södergren

Egenskaper:

Positiva

  • Mycket goda sjöegenskaper
  • Tål grov sjö även i hög fart
  • Underhållande att köra
  • Rolig båt även för medpassagerare

Negativa

  • Finns några?

Nedan ser du ett utkast från Vi Båtägares prisbarometer 2004:

  • Flipper Flying Flipper Coupé 86/97 Mercruiser 250 Dtronic D4,2L/Bravo III 250 hk diesel, allt nytt -97, gångtid 500 timmar, mycket välutrustad 495 000

Se http://www.flyingflipper.de/ för nya Flying Flipper (mars 2017. Länken fungerar tyvärr inte längre. Skall kolla upp vad som har hänt!).  

Nya Flying Flipper testades i båtnytt nr.9 2001. Läs mer på: http://www.batnytt.com/bn_2001/bn9_01/samm2_bn9_01.html

Se http://lizard.nu/flyingflipper/index.htm för mer info om FF eller http://www.lizard.nu/flyingflipper/Blank%20Page%202.htm  (FF matrikel) (länkarna fungerar tyvärr inte längre. Mars 2017. Skall kolla upp varför!)

Standardutrustning:

Förruff:

– Klädda skrovsidor

– Klädda dynor

– Förvaringshyllor

– Kem-spoltoalett

– Gardiner

Salong: 

– Dörrar och skjutlucka mot förruf

– Rymlig instrumentbräde med el-tavla 2 st.

– Höga justerbara stolar

– Bäddbar aktersoffa

– Utfällbar pentrymodul med tvålågit gasolkök

– Diskho

– Sötvattensystem

– Kylskåp

Övrig utrustning: 

– Ankanbox i fören

– Stuvfack under akter/arbetsdäck

– Stor aluminium däcksluckor med tonat plexiglas på fördäck och  salongstak

– Dubbla luftventiler i förruff samt dito salongssidor

– Targabåge i aluminium med topplantärnmast och signalhorn samt plats för antenner

– Aluminiumräcke på akterdäckssargen

– Bad eller arbetsplattform på akterspegel med stege till akterdäck

– Skjutdörr till salong

Uppbyggnad skrov:

– Skrov och däck i divinycel sandwich

– Bottenstockar, mellanbotten och skott i sandwich, enkellaminat samt playwood

– Rutor i överbyggnad i härdat glas med aluminiumramar

– Termoglas vindrutor och sidorutor tonade

– Inredning i salong är uppbyggd i teak samt durkar i akterdäck, salong och förruff är beklädda med nåtad teakplaywood