Flipper 640 HT är en hardtopbåt (finns också som styrpulpet) i ordets rätta bemärkelse. Möjligen inte urtypen av HT-båten, men relativt nära. Till urtypen bör bl. a Fjordling 17 fotare räknas. Målet med 640 var att utöka Flipperflottan med en sportig, snabb och linjeskön båt med inombordare till och börja med. Man lyckades. 640 hade framgångar. Den sjösattes våren 1980. I takt med att båten sålde bra, blev det inne att ratta 640 på 80-talet, ju större motor desto bättre! Ordet Flippermatcho myntades. I Vi Båtägares omvärdering går det t ex. läsa att 640 var konstruktörens favoritbåt. Även för hans son. Sonen körde 640 med en 235 hk Johnsson V6 utombordare på akterspegeln (förstärkt) i Roslagsloppet. I ovannämnda omvärdering berättas det också att konstruktören körde båten över till Tallin för uppvisning. Båten och föraren kom fram, om än i skakigt skick och några lösa delar! Ett gott betyg. Således är sjöegenskaperna goda så länge inte sjön växer, trots sin 15-gradiga v-botten. Ty, då syftet inte bara var att köra fort, utan också att få en stabil båt vid stillaliggandes, minskade valen för hur skrovet skulle ritas och formas.
Interiörmässigt hittar vi längst akteröver en stor tvärgående soffa för tre personer. Midskepps finner vi förar – och passagerarstol som dessutom är bekvämt stoppade och aningen lyxiga i sin framtoning. Armstöd finns! Dock var inte första modellerna av 640 begåvade med dessa fina stolar. I mittgången ligger teakdurk. Framför babord passagerarstol finns en teakhurts med tillhörande kök och en liten garderob. På motsvarande sida finns förarplatsen som fungerar utmärkt även vid stående körning. En hand på ratten och en på gasreglaget, gasa och njut! Föröver finns en traditionell v-koj för två vuxna. Här får också en kemtoa plats om så önskas. Skall du använda båten som weekendbåt får du vackert montera gardiner om du inte vill bli till allmän beskådning när natten anländer! Inredningen följer annars övrig Flipperstil, det vill säga, enkelhet i funktionellt basutförande och utan finess, men ändå god rakt igenom. L a g o m var ordet som oftast präglar Flipperbåtar – så även 640. 640:an upplevs annars som relativt stor, du sitter ledigt fem personer i båten på lagom avstånd för samtal när du vänder framstolarna mot aktersoffan.
Skarndäcket duger att kliva på, dom är inte breda, men heller inte smala, utan även här finner vi en l a g o m bred konstruktion. Längst akter ut hittar vi en badbrygga med tillhörande ankarbox på senare modeller. Ovanför badbryggan finns lucka som kan fungera som tågvirkesförråd.
640 finns som sagt med såväl inom- som utombordare. 80-175 hk rekommenderades för utombordaralternativet. Vanligast som inombordare är VP:s fyra på 140 hk. Även VP:s sexa på 205 hk förekommer som för övrigt är ett mycket trevligt alternativ till båten.
Som begagnad står sig 640 gott. Ett fräscht exemplar med relativt ny motor är ett eftertraktat objekt. Prisspannet är relativt stort och ligger mellan 85-200000 SEK helt beroende på skick, motor och utrustning (HT).
Teknisk Data:
Längd 6.40 m
Bredd 2.40 m
Vikt 900 kg, Fisherman 650 kg
Djup 0.8 m
Motoralt. utombordare 80-175 hk, inombordare 105-170 hk
Topphastighet med VP (inombordare) 140 hk bensin 35 kn
Topphastighet med 140 hk (utombordare) 39 kn
Kojer 2 st. (HT)
Tillverkningsår 1980-94, Fisherman 1984-94
Antal producerade > 2000 st.
Färskvatten
Bränsletank 140 l
V-bottenvinkel 15 grader
Tillverkare Flipper Boats Paimio FI
Konstruktör Sigurd Isacsson
Design Sigurd Isacsson
Egenskaper:
Positiva
- Designen – snygga linjer
- Känd modell
- Lättsåld
- Bra andrahandsvärde
- Håller måttet än idag som HT-båt
- Ligger lätt i vattnet kring planingsfart
- Stabil
Negativa
Nedan ser du ett utkast från Vi Båtägares prisbarometer 2002:
- Flipper 640 84 VP AQ 175/280 200 hk. Mycket välhållen och välutrustad 110 000
- Flipper 640 HT 83 VP 151/290 SP nytt överhus 144 900
- Flipper 640 HT 84 Yamaha 140 hk, 40 knop senare årsmodell, fint skick, dåligt kapell 100 000
Standardutrustning:
– Värmeisolerade väggbeklädnad
– Plyschbeklädda dynor och ryggstöd
– Rikliga med förvaringsutrymmen
– Ankarbox/stuvfack i både för och akter
– Reglerbara stolar med konstläder
– Kapell med fönster och lucka som kan öppnas vid förarens plats
– Kapell med eget fack med lock bakom sittbrunnen
– Löstagbara heltäckande mattor
– Trädelar av teak
– Plats för pentry om BB
Övrig utrustning:
– Badplattform av teak och rostfritt stål
– Kompletta lanternor
– 2 lampor för innerbelysning
– Mycket effektiv isolerat motorrum
Säkerhet:
– Skrovet är laminerat för hand och båten är utrustad med brandsläckare och halonsprinkler i motorrummet. Pulpit i fören.