Flipper 620

Allmänt:

Flipper 620 är en av det mest kända modellen i Flipperflottan. 620 gjorde sitt intåg 1975 och blev snabbt en populär modell för familjen som till en rimligt pris ville ta sig ut på sjön. Och det var också just priset som gjorde 620 till en lyckad satsning och kanske en succé. Båten ansågs också som en duglig nybörjarbåt. Intressant med 620:an är också att trots sina mediokra mått har konstruktören lyckats få plats med det man kan förvänta sig – utom toa! I tidigare tester gick att läsa ” Man får åtskilligt av de stora båtarnas komfort och utrymme till ett pris som ligger 20.000-30.000 under deras pris”.

Interiörmässigt finns inga krusiduller. Sparsmakat var ordet! Sittbrunnen känns relativt djup. Längs bak finns två breda längsgående soffor med bord emellan som utan besvär kan fungera som två kojplatser. Framför finns varsin stol till förare och passagerare. Det finns även ett fast litet pentry, vask och garderob här. Föröver finns en V-koj för två, styvutrymmen samt små hyllor för diverse prylar. Förpiken är även utrustad med förlucka, ventilation och spetsad med belysning. Runtomsikten från förarplatsen är bra. Taklucka möjliggör stående körning vid sämre sikt. 1988-90 kom en uppdaterad version med en modernare inredning, överbyggnad och ett vassare skrov. Finishen blev bättre med åren och var på topp i slutet av 80-talet och fram till modellen lades ner 1997.

Sjöegenskaperna är goda. Båten går lätt i vattnet och känns trygg på alla bogar. 620:an planar lätt upp utan markant planingströskel. Med sitt relativt plana v-botten är gången stötig för att inte säga skumpig i krabb sjö. Senare modeller tål kraftigare utombordare 35 kn nås med en 115 hk och cirka 25 kn med en 70 hk.

Som begagnad står sig 620:an gott och särskilt den uppdaterade versionen. Med en fräsch motor sker ägarbyte snabbt. Huggande spekulanter ser sin chans att komma över en etablerad och känd modell till ett överkomligt och rimligt pris – åtminstone i båtsammanhang mått mätt. 620-ägare får ofta igen pengarna den dagen pärlan skall säljas vidare. Det kan till och med bli tal om förtjänst om båten underhållits och skötts på rätt sätt.

Enligt uppgift har det också tillverkats (ett 10-tal) en specialversion av 620 i en Patrolversion byggd närmast för kust- och gränstbevakning, tull samt polis. Versionen har även skådats i civil version.

Teknisk Data:

Längd 6.24 m
Bredd 2.40 m
Vikt 800-900 kg
Djup 0.6 m
Motoralt. 80-120 hk
Topphastighet med 115 hk 35 kn

Kojer 4 st.
Tillverkningsår 1975-97

Antal producerade

Färskvatten 20 l

Bränsletank 110 l

V-bottenvinkel

Tillverkare Flipper Boats Paimio FI
Konstruktör Sigurd Isacson (hydrodynamiska)
Design Sigurd Isacson

Egenskaper:

Positiva

  • Gott andrahandsvärde
  • Bra förstabåt
  • Fyller sin funktion
  • God bränsleekonomi
  • Etablerad som modell
  • Lättdriven och lättkörd
  • Enkel att hantera

Negativa

  • Ingen WC
  • Stödig i krabb sjö
  • Vindkänslig

Nedan ser du ett utkast från Vi Båtägares prisbarometer 2002:

  • Flipper 620 80 Johnson 90 hk, powertrim, separat oljetank, nytt kapell, nya batterier, ny styrwire, rikligt utrustad 100 000
  • Flipper 620 88 Yamaha 130 hk -91, ny klädsel -99, trimplan, radio, ny trailer 140 000
  • Flipper 620 79 Yamaha 80 EL, logg, värmare, kompass 99 000
  • Flipper 620 79 Evinrude 115 FICHT -98, logg, värmare, kompass 149 000
  • Flipper 620 79 Suzuki 140 hk 91/92, specialinredd, nytt kapell, ekolod, kök, kyl, Wallas, stereo, kompass, extra propeller, brandsläckare 115 000
  • Flipper 620 78 Evinrude 115 SL -98, Yamaha 4M -83, upptagningsvagn 117 900

Citat från Båt för Alla om Flipper 620 Nr.10 1977: ”Här förekommer inga komplicerade byggsatser i form av dynor, mellanlägg, stödben och kryptiska instick, för att man skall kunna göra båten bebolig för natten eller färdig för måltiden. Allt är gjort rakt på sak och så enkelt som möjligt. I förpiken finns två rejäla fullängskojer där undertecknad med sina 190 cm ligger bekvämt utsträckt. Akter om förarplatsen finns en stor garderob, som även har plats för färskvattentanken. På motsatta sidan, delvis under navigatörsstolen, finns köket. Akter härom finns en kombinerad soffa/koj på vardera sida. Även här finns det plats för fullvuxna sovare och det lilla insticket under akterdäck besvärar inte.” 

Standardutrustning:

620 C

– Ankarbox

– Badbrygga

– Badstege

– Batterilåda

– Bord i sittbrunnen

– Bränsletank 110 l

– Diskho

– Däckslucka

– Eluttag 12 V

– Fenderfäste

– Färskvattenpump

– Färskvatten tank 20 l

– Gardiner i förkajutan

– Handlänspump

– Handsläckare

– Huvudströmavbrytare

– Belysning

– Kapell

– Lanternor

– Luftventil

– Motorbrunnslucka

– Plats för spritkök

– Räcken

– Spegel

– Tacklucka

– Targabåge rostfritt stål

– Vindrutetorkare 2 st.

620 (äldre)

Kabinen:

– Gjutet värmeisolerat innertak med förlucka och ventil

– Isolerande väggbeklädnad

– Textilklädda dynor och ryggstöd

– Stuvytrymmen, spegel, läslampor, gardiner

– Låsbar kabindörr

Sittutrymmet:

– Galonklädda dynor och ryggstöd

– Stort navigationsbord

– Fri sikt framåt för 3 personer

– Sollucka

– Kapell med fönster

– Stora stuvutrymmen

– Snickerier i teak

– Löstagbara heltäckande mattor

– Ljudisolerande motorlucka ger helt akterdäck

Pentry: 

– Ståhöjd

– Rostfri diskho

– Goda avställningsytor

– Belysning, skåp

– Plats för kök

– Färskvattentank med fotpump

– Matbord för 4 personer

– Låsbar garderob

Säkerhet:

– Handlaminerad dubbelbotten med skottindelning

– Pulpit, grabbräcken och badstege i aluminium

– Halkskyddade däcksytor

Övrigt:

-Komplett lanternutrustning

– Vindrutor av säkerhetsglas i aluminiumramar

– Dubbla vindrutetorkare

– Rejäla förtöjningsbeslag

– 12 månaders Sweboat 74 garanti

620 och datum:

1975-88

– Båtens namn är Flipper 620 mellan 75-88

-Tygtaklucka ovanför förar- och passagerarstol

– Popnitad kabin

-Träbadplattform var extra utrustning

-Teaklucka till kabinen

– Diskho finns under förarsätet 75-93

– Vattendunken finns under förarsätet 75-93

1989-1993

– Badbrygga blir standard

– Helt ny överbyggnad

– Två plexiluckor ovanför förar- och passagerarstol

– Tygklädsel detsamma från 93 och framåt

1994-

En hel glasfiberlucka istället för två plexiglasluckor ovanför förar- och passagerarstol

– Diskho placeras bakom förarsätet

– Spegel i ruffen monteras

– Möjlighet för två att sova tvärsöver i aktern

– Totalt kojplatser är 4+1

– Lådor vid pentryt tillkommer

– Utanpåliggande pulpit istället för pulpit som var placerad mitt uppe på fördäck

  • Flygande besiktning av 620 – läs Båtnytt nr.4 från 2000!
  • 620 kostade vid lanseringen hos Flipper Marin cirka 79000 SEK med en 70 hk på akterspegeln. 1990 var priset uppe i 224000 SEK med en 90 hk!